Cewka zapłonowa to jeden z tych elementów motocykla, który najczęściej pozostaje w cieniu – aż do momentu, gdy pojawią się pierwsze oznaki awarii. Choć uważana za część długowieczną, potrafi zaskoczyć kierowcę w najmniej odpowiednim momencie. Dowiedz się, jak rozpoznać objawy uszkodzenia cewki, jak ją samodzielnie sprawdzić i kiedy zdecydować się na wymianę.
Czym jest i jak działa cewka zapłonowa?
Cewka zapłonowa odpowiada za wytworzenie wysokiego napięcia potrzebnego do przeskoku iskry na świecy zapłonowej. Dzięki niej możliwe jest zainicjowanie procesu spalania mieszanki paliwowo-powietrznej w silniku. Mówiąc prościej – bez sprawnej cewki motor po prostu nie odpali.
Zbudowana jest z uzwojeń pierwotnych i wtórnych otoczonych rdzeniem i zamkniętych w obudowie, najczęściej z tworzywa sztucznego. Na rynku znajdziemy klasyczne cewki zapłonowe, jak również nowoczesne cewkofajki, które łączą w sobie funkcję cewki i fajki zapłonowej.
Jakie są objawy uszkodzonej cewki zapłonowej?
Zanim zaczniesz diagnostykę, zwróć uwagę na symptomy, które mogą świadczyć o awarii cewki:
- problemy z odpaleniem silnika – motor może w ogóle nie odpalać albo robić to z opóźnieniem,
- szarpanie podczas jazdy – szczególnie zauważalne przy przyspieszaniu,
- spadek mocy – motor traci swoją dynamikę, gorzej reaguje na gaz,
- zwiększone spalanie – objaw niedopalania mieszanki,
- nierówna praca silnika – jeden z cylindrów może przestać pracować.
Jak sprawdzić cewkę zapłonową w motorze?
Najlepiej rozpocząć od podstaw – sprawdzenia świec zapłonowych i przewodów. Jeśli wszystko z nimi w porządku, przejdź do diagnostyki cewki.
Pomiar rezystancji multimetrem
Najprostszy sposób to użycie multimetru ustawionego na pomiar omów (rezystancji):
- Odłącz przewody od cewki.
- Sprawdź opór uzwojenia pierwotnego i wtórnego.
- Porównaj uzyskane wartości z tymi z instrukcji serwisowej motocykla.
To metoda pozwalająca wykryć tylko poważne uszkodzenia, ale jest szybka i tania.
Test oscyloskopem
Dla bardziej precyzyjnej diagnozy warto użyć oscyloskopu, który pozwoli ocenić wydajność cewki w trakcie pracy silnika. To jednak sprzęt kosztowny i najczęściej stosowany przez mechaników.
Metoda podmiany
Jeśli masz możliwość, podmień cewkę z innego motocykla (np. od znajomego). Jeśli problem ustąpi – winowajca został znaleziony.
Uwaga na nowoczesne cewkofajki i cewkomoduły
W nowoczesnych motocyklach cewki często są zintegrowane z fajką zapłonową (tzw. cewkofajki) lub z modułem (cewkomoduły). Takie rozwiązania eliminują przewody, ale utrudniają diagnostykę. W przypadku problemów z zapłonem lepiej od razu wymienić całość – naprawa pojedynczych elementów nie zawsze jest możliwa.
Kiedy wymienić cewkę zapłonową?
Wymiana powinna nastąpić tylko w przypadku realnego uszkodzenia. Nie ma potrzeby profilaktycznego zakupu nowej cewki. Jeśli jednak obudowa cewki jest uszkodzona lub pojawia się korozja na stykach – nie czekaj. Uszkodzona cewka może doprowadzić do poważnych awarii układu zapłonowego i silnika.